Cliëntondersteuner

Iedere mantelzorger en zorgvrager heeft recht op onafhankelijke cliëntondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). De cliëntondersteuner komt op voor je belangen als mantelzorger.

De cliëntondersteuner:

  • Helpt en denkt mee over zorg en ondersteuning: welke zorg is passend en welke keuzes kunnen er worden gemaakt.
  • Helpt je om de hulpvraag/vragen duidelijk te maken
  • Helpt om een gesprek met een consulent van het Sociaal team Vijfheerenlanden, Avres of UWV goed voor te bereiden.
  • Kan aanwezig zijn bij het gesprek
  • Helpt als je niet tevreden bent over de zorg die je krijgt
  • Helpt bij vragen over vergoedingen en persoonsgebonden budget
  • Helpt bij het aanvragen van een indicatie voor langdurige zorg (Wlz)

Wat betekent cliëntondersteuning in de praktijk? Op deze pagina vind je verhalen over cliëntondersteuning vanuit de Wmo en vanuit de Wlz.

Wat is het verschil tussen een cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar?
De werkzaamheden vertonen overlap maar er zijn ook verschillen. Zoals dat de mantelzorgmakelaar zich voornamelijk richt op de mantelzorger. Bij de cliëntondersteuner kunnen zowel mantelzorgers als zorgbehoevenden terecht. Kijk voor meer informatie op de pagina van de mantelzorgmakelaar.

Onafhankelijk, gratis en geen verwijzing nodig

De cliëntondersteuner werkt los van zorgorganisaties en de gemeente. De hulp is gratis en je hebt geen verwijzing nodig.

Contact
Stichting Mee-uv
clientondersteuning@mee-ugv.nl
030 – 264 2222

Meer informatie: bekijk de website van de gemeente Vijfheerenlanden