Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een familielid of bekende die hulp nodig heeft. Die zorg kan op zichzelf al zwaar zijn. Hiervoor kan de hulp ingeschakeld worden van Het Mantelzorgpunt. Maar soms worden mantelzorgers geconfronteerd met ingewikkelde vragen, zoals: hoe schakel ik extra professionele hulp in? Waar moet ik daarvoor zijn? Hoe regel ik een persoonsgebonden budget?

Voor dit soort vragen zijn Alina Kuiper, Miranda van Luenen en Jantine Martens als Mantelzorgmakelaar actief in Vijfheerenlanden. Mantelzorgers kunnen bij hen terecht met verschillende vragen op het gebied van zorg en de regelgeving die daarbij hoort.

Voor de mantelzorger

“De Mantelzorgmakelaar is er in eerste instantie voor de mantelzorger,” vertelt Miranda. “We luisteren, informeren en kijken wat er nodig is voor de zorg. We kunnen zaken uitzoeken, die we vervolgens regelen wanneer gewenst “. Op deze manier kan de mantelzorger het vol houden. ”Dat kan op allerlei levensdomeinen zijn,” vult Alina aan. “Financiën, welzijn, wonen, vervoer. Wij inventariseren wat er nodig is en brengen mensen in contact met professionals die kunnen helpen. De Mantelzorger blijft altijd zelf de regie houden. Wij nemen zelf geen zorgtaken op ons.”

Meekijken en meedenken

In het werk als Mantelzorgmakelaar krijg je niet alleen te maken met de mantelzorger. Jantine: “Er is natuurlijk ook een zorgvrager. En daar omheen zit weer een heel systeem. Een gezin en familieleden. Hiervoor is het soms nodig dat er iemand meekijkt en meedenkt: wat is er nodig, wat kan er geregeld worden? Welke taken kunnen overgenomen worden? Waar heb je recht op en hoe krijg je dat voor elkaar?”

“We regelen zorg voor de zorgvrager,” verduidelijkt Alina, “zodat er minder letterlijke aanwezigheid nodig is van de mantelzorgers en deze dus ontlast worden.”

Helaas gaat dat niet altijd op, ziet Jantine. “Als er heel veel zorg nodig is, waar een persoonsgebonden budget aan is gekoppeld, krijg je er een soort werkgeversrol bij. Je kunt dan wel zelf kiezen wie er zorg komt verlenen, maar dat zorgt wel voor extra taken. Je moet mensen inhuren, uren bijhouden, facturen betalen, declaraties versturen. Onze rol is dan om te bewaken dat de mantelzorger er echt iets aan heeft.”

Ingewikkelder

Miranda: “Het feit dat je mantelzorger bent, maakt dat je leven ingewikkelder wordt. Het regelen van zorgtaken door derden, betekent dat je ook nog eens te maken krijgt met administratieve taken. Dat is nu eenmaal een gegeven. Als Mantelzorgmakelaar voer je hier ook gesprekken over met de mantelzorgers.”

Vaak gaat het om eenvoudige vragen vervolgt Miranda: “De mantelzorgers kunnen bijvoorbeeld niet elke dag voor moeder boodschappen doen of een warme maaltijd verzorgen en zijn op zoek naar iemand die dat kan overnemen. Er zijn organisaties die mensen kunnen leveren, maar voor deze inzet is vaak een persoonsgebonden budget nodig. Dan helpen wij met het invullen van de papieren, de voorbereiding van gesprekken met het zorgkantoor en hoe de declaraties ingediend moeten worden.”

“Maar vaak is een eenvoudige vraag het topje van de ijsberg,” heeft Jantine gemerkt. “Bijvoorbeeld als het gaat om een gezin met een kind met een beperking. Dat kan een wankel systeem zijn, waar de zorgvrager bepalend is. Als je dan doorvraagt, speelt er vaak veel meer. Dan wordt een wereld blootgelegd, hoe mensen op allerlei levensdomeinen dreigen uit te vallen. Niet alleen de ouders, maar ook de broertjes en zusjes.”

Niet gratis

De dienstverlening van de Mantelzorgmakelaar is niet gratis, maar kan in veel gevallen gedeclareerd worden via de aanvullende verzekering bij de Zorgverzekeraar, van zowel de zorgvrager als de mantelzorgers (dit is verschillend per zorgverzekeraar). Ook kunnen de kosten gefinancierd worden vanuit het vrij besteedbaar bedrag van een lopend persoonsgebonden budget WLZ. Het is natuurlijk altijd mogelijk de kosten zelf te betalen. Op basis van het bedrag dat beschikbaar is, bepaalt de mantelzorger welke taken hij of zij de Mantelzorgmakelaar over wil laten nemen.

“Heb je hierover vragen, bel ons,” stelt Alina nadrukkelijk. “We kunnen dan uitzoeken of iemand voor financiering in aanmerking komt.”

Contactgegevens Mantelzorgmakelaars

Alina Kuiper
T 06 29139193
alinakuipermzm@gmail.com

Jantine Martens
T 06 – 138 32 600
info@flow-mantelzorgmakelaar.nl

Miranda van Luenen
T 06-27418065
miranda@mzmvianen.nl